Asiakkaan tuntemus takaa parhaan palvelun – siksi meillä käydään työharjoitteluissa asiakkaalla!
Jotta asiakkaat saavat meiltä parasta palvelua, täytyy asiakkaan arkea ymmärtää mahdollisimman hyvin. Siksi kauppiaspalveluidemme asiakkuusjohtaja Heli käy säännöllisesti työharjoitteluissa K-ryhmän myymälöissä ja on ehtinyt tutustua kuuden vuoden aikana esimerkiksi Turun, Helsingin ja Jyväskylän K-kauppoihin. Kurkkaa Helin päiväkirjamerkinnöistä, miten markkinoinnin ammattilainen pärjää kaupan kulisseissa!
Työharjoittelu, päivä 1
Aamupäivä
Aamu K-Market Jyskässä alkaa tutustumalla kaupan tiloihin kauppiaspariskunta Henri ja Reetta Puromäen johdolla. Kauppias hakee harjoittelijalle työvaatteet ja välineet, ja pääsen perehtymään kaupassa päivittäin seurattaviin lukuihin, kuten kauppojen myynnin ja hävikin määriin. Tutustumme myös Resque-sovellukseen, jonne kaupan ruokatarvikkeita laitetaan myyntiin, kun parasta ennen päiväys on käsillä.
Varsinaiset työt alkavat kuorman purulla. Kuormat tarkistetaan kuormakirjoista ja tavarat täytyy kuorman saavuttua saada hyllyyn nopeasti. Erityisesti kylmätuotteiden kanssa täytyy olla ripeä, ettei kylmäketju katkea. Puuhastelen tuotteiden parissa tunnin verran, kunnes kauppias hakee minut mukaansa asioiden hoitoon.
Toimitamme matkalla 400 lähdevesipullon tilauksen asiakkaalle ja piipahdamme myös Vaajakosken K-Marketilla. Automatkan aikana ehdimme rupattelemaan kauppiaspariskunnan kanssa haasteista, joita usean kaupan samanaikainen pyörittäminen tuo tullessaan – kauppiaspariskunnan hoidossa on peräti viisi K-kauppaa. Kaupan ala on muuttunut lyhyessä ajassa paljon, ja ketjut ovat myös muuttaneet strategioitaan. Nyt paikallisuus on trendi ja jokaisen K-kaupan omat vahvuudet pyritäänkin nostamaan esiin kaikessa tekemisessä. Ketju taustalla pitää huolen, että K-kauppa näyttää aina K-kaupalta, mutta esimerkiksi kyläkauppa palvelee mahdollisen hyvin juuri kyläyhteisön tarpeita.
Iltapäivä
K-Market Jyskässä minua odottaa jälleen rullakko täynnä monenlaisia tuotteita. Ravaan kauppaa ympäri päästä päähän, jotta saan ne oikeisiin paikkoihin. Kahvitauolla opin vakituisilta työntekijöiltä, kuinka töiden delegointi ja kommunikaatio toimii aamu- ja iltavuorolaisten välillä. Joka vuorolle on laadittu omat työlistansa, jotta jokainen tietää tehtävänsä ja työt hoituvat sujuvasti kiireenkin keskellä.
Päivän päätteeksi autan kauppiasta siivouksessa. Pyyhin isolla mopilla irtoroskat ja ajan lattianhoitokoneella koko myymälän lattian läpi. Raskaan koneen ohjaaminen on haastavaa, eikä sen kääntäminen käy hetkessä. En ole aivan varma, tuliko täysin puhdasta.
Lopeteltuani kauppias on jo lähtenyt toiseen kauppaan. Hän käy päivittäin kaikissa viidessä hoitamassaan kaupassa!
Työharjoittelu, päivä 2
Aamupäivä
Toinen päiväni työharjoittelussa alkaa Äijälän K-Marketin myymälävastaavan apuna. Puran kuormaa, joka ei edellisenä päivänä mahtunut kokonaan hyllyihin. Muutamalle uudelle tuotteelle tehdään omat hintaetiketit ja saan tehtäväkseni uudistaa koko sipsihyllyn.
Myymälävastaava Kirsti tuo luokseni useamman sipsilaatikkorullakon. Ihmettelen, miten ihmeessä saan kaiken mahtumaan hyllyihin, mutta onnistun kuin onnistunkin järjestelemään hyllyt niin, että suurin osa pusseista pääsee hyllyihin. Saan hyvää palautetta siisteydestä ja työn ripeydestä, jes!
Toisinaan kiireisessä kaupassa sattuu kommelluksia. Viereisellä hyllyllä tuote-edustaja avustaa oluthyllyn uudelleenjärjestelyssä ja yksi tölkki putoaa maahan. Syntyy sotkua. Kaiken lisäksi ahtaissa tiloissa tavarat ja rullakot ovat asiakkaiden ostoskärryjen tiellä. Kirstiä kysytään jatkuvasti joka suuntaan. Onnistun onneksi auttamaan asiakasta tuotteen etsinnässä. Viimein Kirstikin ennättää hörppäämään kupin kahvia, kun toinen kassahenkilö tulee töihin.
Iltapäivä
Kauppiaspariskunta palaa kaupalle puolen päivän jälkeen ja lounastamme yhdessä. Pääsen jälleen hyödyntämään tilaisuutta tutustua paremmin kauppiaan työhön. Pariskunta kertoo, että tekemätöntä työtä on aina, priorisointia täytyy tehdä päivittäin ja riittämättömyyden tunne on arkipäivää – enkä ihmettele, sillä kiirettä riittää joka kaupassa! Kauppiailla on onneksi hieno henkilökunta ja pariskunta on itse erinomainen tiimi.
Ruokailun jälkeen istumme vielä takahuoneessa ja tarjoan henkilökunnalle itsetehtyä raparperipiirakkaa sekä kahvit. Myymäläpäällikkö kiittelee avusta ja ottaisi minut mieluusti töihin kauppaan. Olipa mukava päivä!
Työharjoittelun jälkeen
Työharjoittelu oli mielenkiintoinen ja monin tavoin vilkas! Oli avaava kokemus nähdä kauppiaiden arkea: kiireisen kauppiasarjen keskellä markkinoinnin suunnitteluun tai toteutukseen ei juuri riitä aikaa ja mainoskanavien pirstaloituminen tuo oman lisänsä kauppojen haasteisiin.
Tärkeintä onkin tunnistaa asiakkaan tarve, ja esimerkiksi mainoskanavien pakettiratkaisuja tarvitaan monikanavamarkkinoinnin laajentuessa entistä enemmän. Myös sosiaalinen media on tullut kaupan arkeen voimakkaasti. Moni kauppias käyttää jo loistavasti somea hyödykseen markkinoinnissa, mutta useilla siihen ei kiireessä riitä aikaa.
Tulevaisuudessa haluammekin täällä M1:llä tarjota avuksenne entistäkin kattavampia monikanavamarkkinoinnin kokonaisuuksia ja erityisesti kauppiaille suunnattua sosiaalisen median palvelua – pysytään siis kuulolla!
Kiitos mahtavasta työharjoittelusta!
Yhteistyöterveisin
Heli
Heli auttaa kauppiaita markkinoinnissa kentän syvällä tuntemuksella ja vuosikausien kokemuksella.
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteys, niin jutellaan.
Heli Lyyra
asiakkuusjohtaja
puh. 040 754 2799
[email protected]