Suunnittelija väittää: ”Pakkaussuunnittelu on tärkeämpi osa tuotetta kuin moni uskoo.”
M1 toimii kumppanina usean päivittäistavarakaupan toimijan kanssa, ja suunnittelijoillemme on kertynyt valtavasti kokemusta kulutustuotteiden markkinoinnissa tuotteen alkusuunnittelusta lähtien. Uuden Suunnittelija väittää -juttusarjan ensimmäisessä osassa pakkaussuunnittelun kokenut ottelija Jari kertoo lajistaan kaksi tärkeintä väittämää. Jos tuotteellasi on pakkaus, jutun vinkit kannattaa laittaa korvan taa.
1. Pakkaussuunnittelu on osa tuotteen muotoilua
Pakkaus ei usein ole ensimmäinen asia, mitä uuden tuotteen suunnittelussa mietitään. Siksi pakkaussuunnittelu jääkin monesti viime hetkiin, siis siihen, kun pakkauksen muotoon tai kokoon ei voida enää vaikuttaa. Silloin hukataan monia mahdollisuuksia saada suunnittelijan osaamisesta hyöty irti.
Pakkaus vaikuttaa valtavasti loppukäyttäjän kokemukseen tuotteesta. Se on väkisinkin osa tuotekokonaisuutta, ja monessa tapauksessa innovatiivinen pakkaus voi ratkaista, kuinka tuote myy. Mieti vaikka kätevästi korkkinsa päällä seisovaa ketsuppipulloa tai einespakkausta, joka toimii samalla ruokailuastiana. Näissä tapauksissa pakkaussuunnittelu on ollut olennainen osa tuotesuunnittelua!
”Pakkaussuunnittelu ei ole vain kivojen värien ja kuvien valitsemista.”
Eri pakkauksissa on erilaisia haasteita. Esimerkiksi pellettisäkit ladotaan päällekkäin, jolloin pakkauksen sivut näkyvätkin myymälässä ensimmäisinä, ja niistä tuleekin yllättävän tärkeitä! Ammattisuunnittelija osaa ottaa käytännön asiat ja yksityiskohdat huomioon. Suunnittelijan on siksi hyvä olla mukana jo alkuvaiheessa prosessia miettimässä ratkaisuja, jotta funktiot ovat mietittynä ennen itse ilmeen yksityiskohtia – ehkä keksipakkaus toimisikin tarjoiluastiana niin, että pakkauksen voisi laittaa vaikka suoraan pöytään?
Pakkausta voi käyttää yllättävinäkin alustoina. Esimerkiksi kadonneita lapsia on Amerikassa etsitty maitopurkin kylkeen laitetuilla ilmoituksilla. Entä, jos tuotteesi pakkaus toimisikin mediana?
Tarinan opetus? Suunnittelutoimistoon kannattaa ottaa yhteyttä mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.
Hankkija Oy:n EQPro-sarjan kestävä muovipakkaus ja Racing-sarjan kymmenien kilojen säkki ovat kumpikin hevosille suunnattuja rehuja – toinen pakkaus edustaa delux-tuotetta, jota myydään hyllypaikoilla, toinen laadukasta rehua, jonka pakkauksia säilytetään usein kumollaan päällekkäin pinottuna. Myyntipaikat vaikuttavat olennaisesti pakkaussuunnitteluun.
2. Pakkaus on tuotteesi tärkein mainos
Koska asiakas näkee tuotteestasi ensimmäisenä pakkauksen, on se tuotteesi tärkein – ja pitkäikäisin – mainos. Pakkaus on tuotteen kasvot, jotka luovat itse tuotteesta mielikuvan ja antaa lupauksen siitä, millainen tuote on: Onko tuote kallis vai halpa? Onko se ekologinen vai tuhlaileva? Kestävä vai kertakäyttöinen? Pakkauksen tulee olla linjassa sisältönsä kanssa, jotta asiakkaan luottamus tuotteeseen säilyy.
Pitkäkestoinen mainos tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että tuotepakkaus mainostaa tuotetta sekä kaupan hyllyssä että ostajan kotona. Esimerkiksi maitopurkkia tulee tuijotettua aamulla kahvipöydässä, jolloin pakkauksen viestit pureutuvat alitajuntaan. Ja tuttuus jos mikä saa ostamaan tuotteen aina uudestaan ja uudestaan! Usein kulutustottumukset periytyvätkin juuri tämän takia. Kun lapsuuden perheessä on käytetty tiettyä margariinia, sitä todennäköisesti ostetaan tulevaisuudessa myös omaan talouteen.
Viimeisenä mutta ei vähäisempänä: pakkauksen tärkein tehtävä on erottua. Tiesit varmasti karun totuuden siitä, että ostopäätös tehdään kuluttajamarkkinoilla tyypillisesti muutamassa sekunnissa. Siksi pakkauksen tulee ensisijaisesti erottua hyllystä ja houkutella asiakas ojentamaan kätensä juuri sitä kohti.
EQPro on Hankkijan lanseeraama premium-luokan lisäravinnesarja hevosille ei ole mitä tahansa rehua. Tumma värimaailma hopeisten elementtien ja kestävän pakkauksen kanssa vievät luksustuotteiden maailmaan: tämä tuotesarja on korkealaatuinen ja tehokas.
Muista pakkaussuunnittelussa nämä:
1. Ajattele pakkauksen funktiota
Esimerkiksi elintarvikkeiden pakkauksille tärkeää on säilyttää ruoka-aineiden tuoreus ja hygieenisyys. Elektroniikka puolestaan saattaa vaatia suojaa pieniltäkin tärähdyksiltä. Pakkausta voi käyttää myös säilytyslaatikkona tai tarjoiluastiana – pakkauksen design on osa tuotteen designia!
2. Ota huomioon myyntipaikan ympäristö
Koska hyllytila myymälöissä on kallista, se kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Upeinkaan pakkaus ei menesty, jos se ei mahdu hyllyyn ja jää tämän takia paitsioon.
3. Mieti tuotteen hintakategoria
Hintamielikuva luodaan pakkauksen kautta. Edullista tuotetta ei kannata pakkauksella naamioida kalliiksi – jos tuote näyttää liian kalliilta hyllyssä, kohderyhmäsi ostaja ei pysähdy edes vilkaisemaan hintalappua.
4. Kerro tuotteesi ympäristöarvoista
Ympäristöarvot ovat nykyihmiselle hirveän tärkeä osa kulutusta – mikä on upeaa. Fiksuinta on olla läpinäkyvä. Loppukäyttäjän tulee tietää, miten paljon valmistus, pakkauksen kierrätettävyys tms. kuormittavat luontoa.
5. Erotu!
Ostopäätös on ennen kaikkea tunnepäätös. Mieti, pysäyttääkö se asiakkaan katseen: Onko pakkauksesi herkullinen, kutkuttava, huomiota herättävä, saako se tuntemaan jotain?
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteys, niin jutellaan.
Jari Riikonen
art director
puh. 040 555 5581
[email protected]