Näin teet myyntiä verkkokurssilla
– 5 tärkeintä vinkkiä
Verkkokurssit ovat olleet viime vuosina vahvassa nousussa. Nettikurssit tarjoavat monille yrityksille ja organisaatioille mahdollisuuden uudenlaiseen ansaintamalliin sekä toiminnan skaalaamiseen. Miltä kuulostaisi, jos firman tilille kilahtaisi rahaa ilman, että olet tehnyt mitään sen eteen? No ihan näin helppoa se ei ole, mutta katsotaanpa lisää.
Digitaaliset informaatiotuotteet – eli esimerkiksi verkkokurssit, online-kurssit, e-kirjat ja oppaat – ovat verkossa jaettavia ja verkkokaupan kautta myytäviä tuotteita, joilla voit levittää asiantuntemustasi laajemmalle kohderyhmälle. Esimerkiksi monet palvelualan yritykset ja asiantuntijayritykset ovat lähteneet tuotteistamaan osaamistaan verkkokursseiksi. Monikanavainen liiketoiminta rakentaakin kestävämpää pohjaa liiketoiminnalle ja parantaa kilpailukykyä. Ja mikä tärkeintä: asiakkaat haluavat ostaa verkkokursseja oman osaamisensa kehittämiseen sen helppouden ja joustavuuden vuoksi.
Menestyvä verkkokurssi tuo passiivista tulovirtaa kassaan
On kuitenkin hyvä muistaa, että mikään ei synny ilmaiseksi. Ennen verkkokurssin julkaisua täytyy tehdä jonkin verran töitä. Myös markkinointiin tarvitaan kurssin julkaisun jälkeen jatkuvaa panostusta, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät kurssin ja myyntikäyrä pysyy tavoitteissa.
Monia mietityttää etukäteen, kuinka työlästä verkkokurssin tekeminen on. Sisällön rakentaminen, mahdolliset videokuvaukset ja kurssialustan rakentaminen vievät kieltämättä aikaa. Mutta ajattele näin: Kun olet panostanut niihin kerran, tarvitsee myöhemmin panostaa vain kurssin myyntiin. Sinun ei tarvitse myydä enää omaa aikaasi. Jos olet harkinnut verkkokurssin tekemistä, tässä on sinulle muutama tärkeä vinkki:
1. Aseta selkeät tavoitteet verkkokurssitoiminnallesi
Pohdi ensin, millainen rooli verkkokurssitoiminnalla voisi olla palvelukokonaisuudessasi. Millaista myyntiä tavoittelet, ketkä voisivat olla potentiaalisia asiakkaita ja mitä asiantuntijuutta voisit jakaa verkkokurssin muodossa.
Yksi verkkokurssi ei usein vielä ole bisneksen kannalta merkittävää liiketoimintaa, mutta se on hyvä alku. Kun kehität osaamistasi ensimmäisen pilottikurssin kautta näet paremmin, millaista liiketoimintaa voisit kursseista lähteä kehittämään. Voin vakuuttaa, että kun ensimmäiset kurssimaksut kilahtavat tilille ihan uudella ansaintamallilla se on todella innostavaa!
2. Määrittele verkkokurssisi sisältö
Verkkokurssin suunnittelu lähtee siitä, että tunnistat mitä ongelmia ja haasteita asiakkaillasi on. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja konkreettisen, helpon ratkaisun tarjoaminen on edellytys kurssin vetovoimaisuudelle. Asiakas haluaa päästä tilanteesta A tilanteeseen B. Sinun tulee antaa selkeät askelmerkit muutokseen.
Käytä aikaa kurssisisällön aiheen rajaukseen ja teemojen ideointiin. Mitä yksinkertaisempi kurssikokonaisuus on, sen parempi. Käytännössä kurssisisältö rakennetaan siten, että aihe jaetaan moduuleihin, eli aihekokonaisuuksiin, joita voi olla kurssilla esimerkiksi 5–8. Moduuleissa sisältöä voi sitten purkaa yksityiskohtaisempiin aihealueisiin. Sitten onkin käsikirjoituksen vuoro.
Verkkokurssi sopii alalle kuin alalle, vain mielikuvitus on rajana. Ohessa muutamia linkkejä, joista voit katsoa inspiraatiota omalle verkkokurssillesi:
3. Panosta verkkokurssin sisällön laatuun
Älä tingi laadusta. Kurssillasi on pidempi elinkaari, kun asiakkaat saavat siitä hyvän kokemuksen. Sisältö on tärkeää, mutta myös teknisellä laadulla on väliä. Videoiden laatuun vaikuttavat muun muassa kamera, valaistus ja mikrofoni. Tarvitset myös kurssialustan, jolle on paljon vaihtoehtoja erilaisilla ominaisuuksilla. Hyvä kurssialusta näkyy asiakkaallesi ammattimaisena ja sujuvana verkkokurssina. Saatat tarvita myös editointiosaamista sekä videopalvelun. Ensimmäisen kaluston ei tarvitse kuitenkaan olla kallis. Älypuhelimellakin saa tehtyä loistavia kursseja!
Tarkoituksenmukaisen kurssialustan valintaan kannattaa käyttää aikaa. Esimerkiksi WordPress-julkaisujärjestelmään on paljon verkkokurssilisäosia. Tarjolla on myös kurssialustapalveluja, kuten Campiwire.
4. Tee verkkokurssisi lanseeraus huolellisesti
Hyväkään kurssi ei myy, jos ihmiset eivät löydä sitä. Valmistaudu siis lanseeraukseen, eli kurssin julkaisuun liittyvään markkinointiin, hyvällä suunnitelmalla. Verkkokursseissa myös ennakkomarkkinointi on tärkeä osa markkinointia. Sen jälkeen markkinointi jatkuu ylläpito- tai kampanjamarkkinointina. Verkkokurssin markkinointikoneistoon voi kuulua esimerkiksi Google-, Facebook-, Instagram- ja YouTube-mainokset sekä blogit, referenssit, suosittelut, ilmaiset minikurssit, ladattavat vinkkioppaat, automaatiokirjeet jne.
Kurssin julkaisun jälkeen myyntiodotuksesi ovat luonnollisesti korkealla. Kultakirstu ei kuitenkaan täyty ääriään myöten heti, vaan myyntiä rakennetaan suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti – aivan kuten muussakin liiketoiminnassa. Toimivan automaattisen myyntikanavan rakentaminen ei yleensä onnistu yhdellä kertaa, vaan sitäkin tulee kehittää jatkuvasti myynnin optimoimiseksi ja kasvattamisesksi.
Markkinoinnin kautta verkkokurssin myyntisivulle ohjautuu koko ajan enemmän liikennevirtaa, volyymi kasvaa ja myynti kehittyy.
5. Muista jatkuva kehittäminen
Verkkokurssisi kaipaa jatkuvaa hoivausta. Kerätyn analytiikan, kokemusten, havaintojen ja palautteen kautta saat tärkeää tietoa verkkokurssisi jatkokehitykseen.
Onko sinulla verkkokurssiunelmia? Nyt on hyvä aika tarttua digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin ja viedä toiminta uudelle ulottuvuudelle. Jos tarvitset apua, me autamme mielellämme.